Doradztwo zawodowe

Doradztwo zawodowe w Szkole Podstawowej nr 298

Szkolnym Koordynator Doradztwa Zawodowego - p. Katarzyna Porucznik.

Szkolny Program Doradztwa Zawodowego (patrz pliki do pobrania)

 

W szkole realizowane są zajęcia z zakresu Doradztwa zawodowego dla klas 7 i 8.

W programie ujęte zostały cele szczegółowe w poszczególnych obszarach:


W obszarze POZNANIE WŁASNYCH ZASOBÓW UCZEŃ:

  • określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
  • rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe);
  • dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł;
  • rozpoznaje własne ograniczenia jako wyzwania w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych;
  • rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
  • określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji;
  • określa własną hierarchię wartości i potrzeb.

W obszarze ŚWIAT ZAWODÓW I RYNEK PRACY UCZEŃ:

  • wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania;
  • porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców;
  • wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy;
  • uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka;
  • analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy;
  • wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;
  • dokonuje autoprezentacji;
  • charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje rynku pracy. 

W obszarze RYNEK EDUKACYJNY I UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE UCZEŃ:

  • analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji;
  • analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych w kontekście rozpoznania własnych zasobów;
  • charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji poza formalnej i nieformalnej;
  • określa znaczenie uczenia się przez całe życie.

W obszarze PLANOWANIE WŁASNEGO ROZWOJU I PODEJMOWANIA DECYZJI EDUKACYJNO - ZAWODOWYCH UCZEŃ:

  • dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym;
  • określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby;
  • identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjnej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy;
  • planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów.