Projekty realizowane w świetlicy szkolnej

Projekty realizowane w  roku szkolnym 2023/2024

Głównym  celem projektu "Angielski jest fun-tastyczny, jest pokazanie uczniom jak ważna jest w naszych czasach znajomość języka angielskiego, a także rozbudzenie zainteresowań krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci i nauczycieli z ideą dwujęzycznego nauczania. Nauczyciele prowadzący realizują zadania zawarte w projekcie.

 

Głównym celem ogólnopolskiego projektu edukacyjno- czytelniczy "Bajki pomagajki" jest ochrona i wzmacnianie rozwoju psychicznego dziecka. W każdym miesiącu nauczyciele realizują poszczególne moduły: lęk przed szkołą, lęk przed ciemnością, rozwiązywanie konfliktów rówieśniczych, akceptacja odmienności, lęk przed potworami i straszydłami, lęk przed odrzuceniem z powodu pojawienia się nowego członka rodziny, lęk przed gryzoniami, lęk przed owadami.

Głównym celem projektu jest promowanie treści z zakresu edukacji przyrodniczej, rozwijanie samodzielności i kreatywności dzieci. Założeniem projektu jest stwarzanie możliwości poznania przez dziecko poszczególnych pór roku i ich charakterystycznych cech, budzenie zainteresowania światem przyrody, a także  wdrażanie do wspólnej zabawy, nauki oraz współdziałania w grupie. Inspiracje do prac plastycznych czerpane są z bloga Pani Kasia od techniki.

 

Główne cele  projektu to uwrażliwienie na potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozwijanie empatii i tolerancji wobec osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, likwidowanie uprzedzeń, przygotowywanie do współuczestniczenia i współpracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wybierają do realizacji zadania proponowane przez organizatorów projektu.

 

Podstawowym celem projektu jest zachęcenie dzieci do zapoznania się z postaciami wybitnych naukowców oraz zaciekawienie światem nauki (reakcji chemicznych i fizycznych). Uczniowie cyklicznie podejmują wyzwanie związane z przeprowadzeniem eksperymentu naukowego, wyjaśnieniem zjawisk powodujących "spektakularne i zadziwiające" rezultaty.

 

Projekt "Podróże Małego Wujcia" - Śladami legend polskich" polega na cyklicznym zapoznawaniu dzieci z treścią wybranych polskich legend i realizowaniu wyznaczonych zadań: wykonywaniu prac plastycznych, tworzeniu własnych gier, ścieżek sensorycznych, itp. Zajęcia uatrakcyjnia scena Małego Teatrzyku oraz audiobooki.

 

Podczas realizacji projektu dzieci będą poszerzały wiedzę o otaczającym ich świecie. Założeniem programu jest tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka, min. nowy, zachowania, ubioru, muzyki. Wzmacnianie w dzieciach poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowe, regionalnej i etnicznej. Wprowadzenie uczniów w świat wartości i szacunku do tradycji oraz budowania odpowiednich relacji społecznych.

 

Projekt nastawiony jest na naukę przez zabawę, realizację założeń pedagogiki freblowskiej, ale przede wszystkim łączenie świata sztuki z kompetencjami kluczowymi. Zdania projektowe polegają na doskonaleniu umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym wyrażania odczuć związanych z odbiorem sztuki, wykorzystaniu obrazów, przygotowaniu do posługiwania się językiem obcym nowożytnym w oparciu o wykorzystywanie dzieł sztuki, problemów w codziennych w sytuacjach związanych z wykorzystaniem edukacji przez sztukę,

 

Projekty realizowane w  roku szkolnym 2022/2023

Z kulturą mi do twarzy"

W roku szkolnym 2022/2023 świetlica szkolna bierze udział w realizacji Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy". Głównym celem projektu jest wprowadzenie dzieci w świat wartości, promowania kultury oraz sztuki. Poprzez realizację wybranych zadań nasi uczniowie zdobywają wiedzę o otaczającym świecie, doskonaląc różnego rodzaju umiejętności. Działania w ramach projektu przyczyniły się do kształtowania u nich empatii, szacunku do innych, rozwijania estetyki oraz poczucia przynależności do kraju. 

 

Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam”

W tym roku prowadzimy w świetlicy innowację pedagogiczną na podstawie Ogólnopolskiego Programu Kraina Zmysłów „Sensorycznie się rozwijam bo skaczę, biegam, badam i dotykam”  autorstwa Aliny Jeziorskiej. Dzieci biorące udział w programie miały możliwość wielozmysłowego poznania i eksplorowania otoczenia niezbędnego do rozwoju prawidłowej integracji sensorycznej. Poznawały różne przedmioty ich strukturę i fakturę poprzez manipulację nimi z jednoczesnym dostarczaniem wrażeń sensorycznych.  „Stawiały czoła” ograniczeniom oraz uprzedzeniom sensorycznym poprzez podejmowanie prób przełamywania trudności podczas zabaw wielozmysłowych. Uczestniczyły w aktywnościach rozwijających pomysłowość, samodzielność w tworzeniu pomocy sensorycznych.

 

„Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?”

W roku szkolnym 2022/2023 realizujemy w świetlicy szkolnej Ogólnopolski Projekt  „Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?”. Organizatorem jest Fundacja Uniwersytet Dzieci. Projekt prowadzony jest Metodą Pytań i Doświadczeń, która uczy pracować projektowo oraz rozwija myślenie naukowe, oparta jest na stawianiu pytań i wyciąganiu własnych wniosków. W ramach projektu realizowany jest cykl lekcji przyrodniczych. W ich trakcie uczniowie kształtują kompetencje społeczne, zdobywają wiedzę z zakresu przyrody i ekologii. Dzieci prowadzą proste obserwacje oraz wykonują doświadczenia . Uczniowie kształtują umiejętność krytycznego myślenia, obserwacji, dyskusji i wnioskowania. W ramach projektu  wybraliśmy 8 scenariuszy lekcji: „Jak być dobrym przyjacielem?”, „Dlaczego śmiech to zdrowie?”, „Co to znaczy, że rośliny żyją?”, „Jak zwierzęta przystosowują się do otoczenia?”,  „ Kto będzie głodny, gdy znikną dżdżownice?”, „Po co ptakom pióra?”, „Jak chronić wodę przed zanieczyszczeniami?”,  „Jak oczyścić brudną wodę?”.

 

Europa i ja”

W tym roku szkolnym nasza świetlica przystąpiła do udziału  Ogólnopolskim Projekcie edukacyjnym „Europa i ja”. Wybraliśmy Hiszpanię jako państwo, które chcemy poznawać przez cały rok szkolny. W ramach projektu m.in. poznaliśmy symbole narodowe, słuchaliśmy  bajki w języku hiszpańskim o małej cieciorce, stworzyliśmy słownik obrazkowy poznając nazwy różnych przedmiotów. Nauczyliśmy się również tradycyjnego hiszpańskiego tańca flamenco oraz zabawy dla dzieci "El patio de mi casa". Przygotowaliśmy prezentację najciekawszych miejsc wartych odwiedzenia w pięknej Hiszpanii i poznaliśmy zwierzęta życzące w Hiszpanii.

 

„Świetliczaki na tropie kolorów świata”

W ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Świetliczaki na tropie kolorów świata” zrealizowaliśmy 6 modułów i poznaliśmy wszystkie kontynenty. Zadania jakie wykonaliśmy w ramach projektu to m.in.: słownik europejskich powitań, zapoznaliśmy się z tradycją parzenia herbaty, poznaliśmy afrykańskie plemiona, ciekawostki dotyczące stylu życia, poznaliśmy największe aglomeracje Ameryki, stworzyliśmy kolaż miast USA, poznaliśmy rdzenną ludność Australii – Aborygenów. Wykonaliśmy również grę memory Flagi Świata oraz poznaliśmy różne gatunki niedźwiedzi.

 

Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Gramy Zmysłami"

W tym roku szkolnym nasza świetlica dołączyła do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego "Gramy Zmysłami", którego głównym celem jest rozwijanie wielozmysłowego postrzegania świata przez dzieci.  Październikowe zadanie " Ścieżka sensoryczna" wykonane!!! Dzieci bardzo zaangażowały się w wykonanie zadania a przy tym dobrze się bawiły.

 

Projekt "Dobre wychowanie"

W tym roku nasza świetlica realizuje autorski projekt "Dobre wychowanie". Za nami pierwszy moduł "Magiczne słowa". Odgrywaliśmy scenki rodzajowe, w których uczyliśmy się prawidłowych reakcji w różnych sytuacjach. Nauczyliśmy się też "Piosenki bardzo kulturalnej" i wykonaliśmy pracę plastyczną.  Z okazji Dnia Edukacji Narodowej nasi wychowankowie składali życzenia dyrekcji i nauczycielom świetlicy. Ale najpierw... dziewczynki z kl. 1b i 2c upiekły własnoręcznie muffinki, a reszta dzieci przygotowała piękne laurki.

 

Świetlicowy projekt współpracy korespondencyjnej:

Styczeń 2020

Pod koniec stycznia odpisaliśmy na list od uczniów z Borku Starego. W liście opisaliśmy nasze ostatnie wydarzenia przed świętami. Mieliśmy wiele konkursów, kiermasz, ozdabianie pierniczków, wieczór kolęd. Po świętach odbył sie w naszej świetlicy pokaz mody karnawałowej, podczas którego uczniowie prezentowali fantastyczne stroje.  Wiemy, że nasi przyjaciele są już po feriach i bardzo im zazdrościmy. Mamy nadzieję, że przeżyli fantastyczne przygody w trakcie wypoczynku. My też już czekamy z utęsknieniem za feriami. Bardzo byśmy chcieli, żeby nasze ferie były białe od śniegu bo już bardzo za nim tęsknimy.

W styczniu otrzymaliśmy kolejny list od korespondencyjnych kolegów z Zespołu Szkół w Gielniowie. Nasi przyjaciele opisali nam w nim przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia, wspólne kolędowanie, Jasełka, a także wycieczki, które mieli w ostatnim czasie. Dzieci z Gielniowa były ostatnio w kinie w Drzewicy i na basenie w Przysusze. Obecnie, w związku z tym, że zbliża się koniec I semestru, skupiają się na nauce, ale również z wielką niecierpliwością wyczekują ferii zimowych. I tak jak my marzą o śniegu… Tradycyjnie już dzieciaki przysłały nam prace plastyczne, które wykonywały w swoje szkole w czasie całego I semestru szkolnego. Wszystkie bardzo nam się podobają.

 

MegaMisja:

Od września 2016 w naszej świetlicy trwa projekt MegaMisja realizowany przy współpracy z Fundacją ORANGE. Jest to multimedialna gra fabularna, w czasie której dzieci rozwiązują zagadki związane ze światem kreowanym  w mediach i Internecie. Poszukują w różnych źródłach odpowiedzi na pytania a za prawidłowe odpowiedzi otrzymują punkty. Zdobyte punkty wiążą się z uzyskaniem dla szkoły nagród. Zdobyliśmy już kilka ciekawych nagród, takich jak materiały plastyczne, książki, audiobooki, gry oraz tablet. Koordynatorem programu jest p. Renata Brzezińska. Projekt cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów, a dzieci zdobywają wiedzę z tematów takich jak: język mediów, kreatywne korzystanie z mediów, bezpieczeństwo w mediach i komunikacji, dziecko w środowisku medialnym, itp.